Ossza meg az oldalt közösségi felületein!

Számtalan újításon már túlvagyunk, de még ennél is több van kibontakozóban az építőiparban, köszönhetően a digitalizációnak és az ezáltal elérhető hatalmas elemezhető adattömegnek. De hogyan is tud hatékonyságot növelni a gyakorlatban a rengeteg adat és milyen eget rengető változásokra számíthatunk? Többek között ezekre a kérdésekre lehetett választ kapni Kaltenbacher Tamás, a HBM Kft. ügyvezetőjének a Property Investment Forumon tartott előadásában. A szakértő azt is elárulta, hogy a digitális adatokat használhatjuk a megalapozottabb döntéshozatalra, illetve a hatékonyság növelésére, és arra a kiemelten fontos célra is, hogy a környezeti kihívásokra jobb választ adjuk.

„A negyedik ipari forradalom időszakát éljük” – kezdte előadását Kaltenbacher Tamás, a Property Investment Forumon. A szakértő az értékteremtési lánc változására hívta fel a figyelmet, mostanra ugyanis a gyártás során hozzáadott érték lecsökkent és átterjedt a marketing, a tervezés, a koncepció kutatás és fejlesztés területeire. 

Jó példa erre egy mobiltelefon előállítása, ahol maga a gyártási vagy összeszerelési tevékenység hozzáadott értéke napjainkban lecsökkent és az értékteremtés eltolódott a jó koncepciók, a fejlesztések és az értékesítés felé. Szerintünk ez az érték átrendeződés igaz az építőiparra számos területére is.

– mondta az előadó, majd 4 lépést, illetve folyamatot vázolt fel, amelyek a digitális transzformáció szükséges lépései:

  1. Első lépés azoknak a folyamatoknak a kiválasztása, amiket digitalizálni szeretnénk
  2. Ezután jön egy horizontális integráció, amikor egy egységen vagy cégcsoporton belül minden szereplő ugyanazokat a digitális megoldásokat használja
  3. Évek múlva eljuthatunk a vertikális integrációig, amikor minden együttműködő partner, a fejlesztőktől a kivitelezőig a beszállítókon és a hatóságokon keresztül minden szereplő ugyanazon a platformon van digitálisan összekötve
  4. Mindezek eredménye lehet, hogy újfajta üzleti modelleket kell felépítenie a vállalkozásoknak.

Jelenleg még azt lehet látni, hogy kevés az innováció és a digitalizációra fordított fejlesztés világszerte és napi 3-5 óra ráfordítás a manuális ismétlődő folyamatokra még ma is elfogadottnak számít az építőiparban. 

Miért jó egy cégnek, ha digitalizál?

Kaltenbacher Tamás, kitért arra, hogy miért döntenek a vállalatok a minél nagyobb fokú digitalizáltság mellett:

Van, aki a működés hatékonyságát szeretné ezáltal növelni, vagy versenyelőnyre szeretne szert tenni, esetleg üzletfejlesztés miatt, illetve az új ügyfelek szerzése is egy fontos szempont.

A digitális transzformáció célja vállaltunk esetében a hatékonyságnövelés, ezáltal a termelékenység növelése, ami az ügyfelek számára egy jobb szolgáltatást eredményez.

Lássuk a gyakorlatot!

A HBM Kft. ügyvezetője előadásában arról is beszámolt, hogy náluk pontosan milyen gyakorlati megoldásokat jelent a digitalizáltság: „Az összes kivitelezői építőipari tevékenységünket egy közös felületen kezeljük. Foglalkozunk a virtuális valósággal, például a megrendelőknek meg tudunk mutatni egy kivitelezést, illetve többek között munkavédelmi oktatára is használhatjuk, bemutatva a kollégáknak, hogy mit jelent, ha nem biztonságos egy építkezés, ezzel tudatosságra ösztönözve őket. Az IoT megoldásoknak köszönhetően – már több mint 50 milliárd eszköz van hozzákapcsolva az internethez világszerte – a cégcsoport nagygépein keletkezett adatok automatikusan és valós időben elérhetőek, illetve a termék-előállítás folyamata is követhető, ezáltal a felhasznált energiát, a minőséget, a veszteséget lehet értékelni, nem utolsósorban pedig részletes, elérhető adatbázisok keletkeznek.” – foglalta össze Kaltenbacher Tamás.

Forrás: Portfólió

 

Ossza meg az oldalt közösségi felületein!